KADRA DYDAKTYCZNA

 

     prof. Grzegorz Banaszkiewicz

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
www.grzegorzbanaszkiewicz.ajd.czest.pl

 

 

 

Nota biograficzna

Ur. w 1951 r. Częstochowie. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w latach 1971 - 76. Dyplom z wyróżnieniem w 1976 r. w Pracowni Miedziorytu prof. Mieczysława Wejmana. Staż badawczy w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, w Pracowni Litografii prof. Ingrid Ledent, w roku akademickim 1992/93. Stypendium Republiki Francuskiej i uczestnictwo w programie „Séjour culture – printemps” w maju 1997 r. Nauczyciel akademicki od 1977 r., profesor tytularny od 2001 r. Prowadzi zajęcia z litografii i technik obrazowania graficznego. Mieszka w Krakowie. Zajmuje się grafiką warsztatową i rysunkiem, fotografią i fotografią stereoskopową, tworzy instalacje graficzne, czasem pisze.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Refleksja

Grafika to uniwersalny, międzynarodowy system zapisu i przekazu informacji. Grafika jest cząstką kulturowej aktywności człowieka, którą nazywam obrazowaniem graficznym. Tak, jak pismo dla języka mówionego, obrazowanie graficzne jest nośnikiem języka wizualnego i jego podstawowych elementów – obrazów graficznych, będących pojemnymi zasobnikami informacji. Ewolucja technik obrazowania graficznego, których najbardziej (r)ewolucyjną „mutacją" było prawdopodobnie odkrycie fotografii, w krótkim dla historii cywilizacji czasie opanowała widzialne i niewidzialne zakresy promieniowania elektromagnetycznego. Umożliwiło to Nauce i Sztuce wizualną penetrację obszarów rzeczywistości, niedostępnych wcześniej dla ludzkiego wzroku. Od tej pory każdy obiekt może być matrycą*. Warsztat graficzny to historyczne bogactwo metod i technik obrazowania, z których żadna nie zasługuje na zapomnienie czy pomijanie, zwłaszcza w szkole artystycznej – a każda może być dla współczesnego grafika źródłem inspiracji i sposobem na stworzenie matrycy graficznej oraz wizualizację dzieła graficznego.

Takie podejście do grafiki pozwala mi widzieć w niej ewolucyjną logikę i ciągłość, której podlega również moja twórczość. Grafika, jako sztuka i dydaktyka, jest dla mnie fascynującą, artystyczną i intelektualną przygodą – radością, którą pragnę dzielić się ze studentami.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  

 

Grzegorz Banaszkiewicz „Zakazany Owoc - autoportret niemetaforyczny”, graficzna instalacja stereoskopowa, 2011/12. Technika: rezonans magnetyczny, animacja 2’57”. Na reprodukcji wybrane obrazy (w wersji 2D), użyte w tej pracy w postaci animacji trójwymiarowej.

 

 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

*Janusz Kaczorowski (1941-1987), „Każdy obiekt może być matrycą” notatka z 1974 roku [w] „Co zrobiłem dla grafiki polskiej”; broszura, wydana nakładem jego przyjaciół, Kraków, 1988 r.